Efter gårdagens drama bestämde jag mig idag för att sy lite för att lugna nerverna. Detta för mig något udda beslut kom sig mest av att jag på den lokala ”här-finns-allt”-butiken råkade hitta jättebilligt tyg. Och då pratar vi verkligen jättebilligt. Det var nersatt från 137 kr metern till en tia metern, så jag köpte allt som var kvar på två olika rullar. Det var alltså sju meter tyg, fyra av det var det här storblommiga på röd botten som matchar mina fåtöljer perfekt.

jättebilligt tyg

Fåtöljerna står i stora rummet, som har tre fönster och hittills inte haft gardiner, för jag tycker inte speciellt mycket om gardiner. Men nästa vecka är det min födelsedag, och i samband med det kommer några vänner hit för att fira mig. Då ska en liten familj på tre få låna mitt sovrum där det står en dubbelsäng, Bästisen får gästrummet, och jag själv tänker sova i soffan. Men jag är ljuskänslig som attan och behöver kunna mörklägga. Det här tyget klarar nog att hålla en del sol ute, tänkte jag.

gardinstånghållare

Först tog jag ner de fina gardinstånghållarna som satt skevt allihop (man kan lita på Lilla Farbrorn vad det gäller skevhet överallt) och putsade upp dem ordentligt innan jag satte upp dem igen. Rakt. Först efter det började jag klippa till tyget.

Olivia-hjälp

Olivia hjälpte förstås till på sitt eget sätt.

Det tog en del tid, lite förvånade ljud, några irritationer, lite allvarsprat med symaskinen av sorten men snälla alltså sluta med de där fasonerna, två glas saft och till slut en drink, men till slut var den alltså klar. Hissgardin à la enklast möjliga. Och om jag ska summera: 1,5 m tyg (15 kr), en rundstav à en meter att ha längst ner (8,50 kr), 2 meter oblekt bomullsband (18 kr) och 1, 05 meter spets (12 kr) blev detta alltså en hissgardin för en dryg femtilapp. Det ska bli två till innan gästerna kommer.

hissgardin

Japp. Det var det. Men förresten så blommar mina tomatplantor också nu, vilket är helt… jag har inte ord för det.