Morbror har varit här och murat in stosen till kaminröret i murstocken. Nu håller jag alltså på att förbereda själva murstocken för kalkfärg, eftersom den ska målas vit innan själva kaminen installeras. Det är ett jäkla pillgöra, kan jag säga, eftersom någon, antagligen när elen kom, tapetserade över murstocken efter att ha murat igen hålet till skorstenen. Först är en tidning påklistrad, sedan två lager tapet som ser väldigt femtiotal ut.

Medan jag drar eller skrapar bort bit för bit faller lite historia fram som jag läser brottstycken av. Det mesta är sig på sätt och vis likt sedan dess, tänker jag. Den största skillnaden är priset på saker man kan köpa. Och jag blir nyfiken på vem Elin Brundell är, som har recenserat en roman om vacklandet mellan kärlek, plikt och passion. Jag googlar henne, men det kommer inte upp något resultat. Jag undrar vad det är för bok, det kan jag inte urskilja. Men den kostade 8:50 som inbunden.

elin brundell

vicks vaporub

bara inte farväl

lappmarksminnen