Ikväll går sista avsnittet av den norska serien ”Erövraren” på SVT1, klockan 21. Har ni inte sett den från start finns hela serien på Svtplay med första avsnittet här.

Jag tycker jättemycket om den. Det förbryllar mig lite att den blev så utskälld i Norge, för det blev den. Recensenterna tyckte att den var mossig och trist och att NRK dessutom hade lagt för mycket pengar på den, utan att någon egentligen visste HUR mycket pengar det lagts på den. Min vän som skrivit manuset efter Jan Kjærstads enormt populära trilogi gick nästan under jorden ett tag, eftersom hon blev angripen personligen för detta, och väldigt trist behandlad ett tag. Så jag vet inte riktigt vad jag väntade mig, men inte var det det här. En fin serie som börjar på 60-talet och är en berättelse om både en familj och en värld i förändring. Om lögner och magi, och om kärlekens kraft och bojor. Den är ganska lågmäld, men jag tycker som sagt mycket om den.

Så nu vet ni det.

Apropå något helt annat flyttar jag ut på landet på torsdag. Jag har inte riktigt fattat det än. Jag har varken hunnit beställa bredbandsgrävning (ska dra in fiber i huset så att jag kan jobba där) eller lämnat över nycklar till min andrahandsboende här i stan, och bilen måste in på verkstan igen imorgon, och jag har några galna deadlines att hålla till onsdag och massor av jobb. Men det finns där, och det är sant, och jag är faktiskt inte ett dugg orolig. Jag är glad.