Och trots att det finns mängder av fina saker jag skulle kunna skriva om så är det så. Jag skulle kunna berätta att jag har fått tre sorters blommor i brevlådan av en fin bloggvän, att jag hade sotaren på besök i onsdags och han berömde kamininstallationen, att det har lett till att jag har premiäreldat i kaminen, och eldat ett par morgnar eller kvällar till bara för att jag kan trots att det egentligen är för varmt för det än, att Olivia har tagit sin första sork (yay! hoppas på flera) och att tomaterna står vid husknuten, gröna än, men ganska stora.

Allt detta hade gott och väl kunnat bloggas om. Problemet är bara att jag har ett jättestort översättningsjobb fram till den 1/9, och det tar mängder av tid. Dessutom, som om inte det vore nog, har jag haft lite olika folk här för att tala om (och måla på gräset) var olika ledningar och rör går, inför bredbandsgrävningen. Jag har fortfarande inte fått tag i vattenmannen, det är det sista jag har kvar. Dessutom har jag – fan och hans moster och hela detta med ett gammalt trähus – upptäckt att det läcker vatten under det nylagda köket. Vetefan varifrån, det är inte redigt att se. Så jag har smetat plastic padding runt den skarv jag misstänker och ställt in en fuktuppsugare, tills morbror har tid att komma hit och titta på det (och hjälpa mig att borra ett 2,2 cm tjockt hål i 45° vinkel genom ytterväggen, till bredbandskabeln). Som om inte detta räckte hade Olivia misstänkt kul med att gräva under dörrskarven i hallen i förmiddags, och när jag lyfte på en påse så visst fan pilade det fram en liten mus. Olivia hann inte med och jag hann bara se den springa ut i köket, inte var den gömde sig, den lilla rackaren. Så idag har jag byggt musfällesystem, det vill säga skruvat två gånger två plankor i 90° vinkel mot varann och alltså byggt två ”tunnlar” att ha fällorna i, de är mysiga för mössen att springa in i men långa nog att inte nyfikna katt-tassar råkar illa ut. Jag har riggat själva fällan med jordnötssmör som tydligen ska vara supergott. Come out, come out, wherever you are.

Pe-hu.

Ska avsluta denna uppramsning av min landetvardag med att säga att jag har det finfint. Olivia med. Igår bakade jag rahkapiirakka, en finsk kvargpaj, som smakade helt underbart. Och jag har köpt en ny fåtölj. Olivia har annekterat den och ser ut som att hon är med i ”Gudfadern”.

gudfadern

Vi hörs igen när det har coolat ner sig lite, folkens.