Det här är första inlägget jag skriver med fiberbredband i huset. Herrejösses vad det går. Jag har varit här hela sommaren, och lite mer än en månad till sedan jag kom tillbaka från Stockholm, och liksom vant mig vid att det mobila bredbandet hackar och är ungefär lika pålitligt som en småtjyv bredvid en handkassa. Vissa dagar har bredbandet uppfört sig som om det har PMS och då har det inte varit bredband alls. Det har hela tiden varit för långsamt för att kunna se ens en youtubevideo. Men idag kom alltså den finfine teknikern Robert och drog in optikabeln, och snälla bolaget som levererar nät kopplade på mig direkt, utan problem eller barnsjukdomar. Så här sitter jag nu. Och kan bläddra mellan både det ena och det andra utan att vänta. Otroligt.

Landetlivet levererar.

Apropå landetlivet har jag köpt två rosor och planterat ut. Efter att ha googlat lite såhär i efterhand (nej, det är ingen mening med att beskylla mig för att vara trädgårdssmart inte) har jag insett att den ena av dem tydligen i princip är omöjlig att få att må bra. För att citera något rosforum ”det är en floristros, inte en trädgårdsros”. Well la-di-da sa jag och planterade ut den vid husväggen. Den kommer antagligen att frysa ihjäl rätt snart, men vafan. Man ska inte dalta för mycket med sånt.

Såhär skulle den se ut nästa år om jag var florist:

blackbaccara

Den är så snygg! Så lättförförd var jag att jag inte ens kollade upp om rosjäkeln funkar i min jord, jag bara åååå vad fiiiin. Dumskalle.

Den andra rosen däremot, den ska nog klara sig finfint. Den heter Climbing Iceberg (älskar rosornas poetiska namn!) och ska tydligen vara en lättskött, starkväxande sort. Jag har planterat den vid dörren, och hoppas att det ska bli såhär:

iceberg

Utom att min dörr är blå, då. Jag hoppas verkligen inte att det blir så här istället, den bilden kom upp som förslag när jag googlade rosen:

giant-iceberg-inflatable-climbing-wall-3

Det vore ju jätteobehagligt och opraktiskt att ha den här vid dörren.

Imorgon är det helg. Jag ska fortsätta skrapa och måla fönster, tänkte jag, om det inte regnar och om det håller sig över 8 grader. Från nästa helg börjar vi riva taket. Innan dess ska jag skruva ihop en byggställning, så att allt är klart när takläggaren kommer (kanske, om vädret håller sig på vettiga sidan, passar jag på att måla så mycket av huset jag hinner när jag ändå kommer åt lättare). Min gullemorbror ringde idag och sa med gladrösten att jag inte måste hyra någon ställning, för han får låna en av en bekant. Jag älskar den mannen, och älskar att han tycker om att göra mig glad.