Igår blev det sista klart på takläggningen. Det är så fint! Och tätt! Och i största allmänhet, jag är så NÖJD! Har gått ut ett par gånger om dagen sedan förra helgen bara för att titta på taket så långt, eftersom det där med nytt och fräscht och helt liksom fick hela huset att kännas annorlunda. Annorlunda på ett bra sätt, förstås. Och nu, med alla stuprännor och ändplankor och plåtgavlar på plats, ser det faktiskt ut som… ett gediget hus. Inget riskerar att bli förstört på grund av regn, jag kan utan att blinka gå vidare med allt jag vill fixa inomhus. Det känns ganska underbart.

färdigt tak

Däremot kommer det nog att få ta tid, det där med att gå vidare med annat. Jag är nämligen helt slut. Har blåmärken över hela kroppen efter allt kånkande av saker hit och dit (min morbror var också här igår och hjälpte mig att köra skräpet till återvinningscentralen, plus det utrivna köket från förra sommaren och det gamla kylskåpet som har stått i grishuset tills nu, eftersom jag inte har någon släpkärra). När hantverkarna och morbror åkte var jag så trött att jag skelade.

Den där extra sovtimmen natten till idag kom lämpligt, kan man säga. Jag vaknade och kände mig ungefär som slaktavfall, släpade mig linkade ur sängen (jag har fått nåt mysko knäont också, tack kroppen, tack tack) och åt frukost. Efter en stund såg jag på klockan, och eftersom den redan var halv ett värmde jag på mat från igår och åt lunch. Och blev helt oproportionerligt mätt. Det tog en stund innan jag insåg att klockan i köket inte var tillbakaställd, vilket klockan på nattygsbordet var. Om det betyder att jag åt frukost och lunch med ungefär en timmes mellanrum? Ja, det kan vi säga. Det visar väl också på ungefär hur välfungerande jag är idag. Kände inte ens efter, utan bara oj halv ett jag måste äta. Piggt.

Men för att kompensera för det lyckades jag igår baka den mest ljuvliga äppelkaka ni kan tänka er. Och det känns som en bragd, för glutenfria kakor och bröd är ingen lek, alltså. Men den här, den var så god att ingen av de andra ens misstänkte att den var glutenfri. Jag har en bit kvar i köket. Så kaka, lite dvd-tittande på datorn och soffligg med brasa och filt på blåmärksbenen. Det är planen för dagen. Det är fan tveksamt om jag ens tänker borsta tänderna idag.

Imorgon fortsätter jag skriva, och nu kan det få regna precis hur mycket det vill.

Äppelkaka