… och huvudvärken har släppt nu framåt kvällskvisten, tack ske lov och pris för det, men jag är fortfarande så pass kokiloki att jag inte klarar av att tänka jättemycket, så jag svarar på bokfrågor en stund i stället. Hittade dem här.

Senast köpta inbundna bok: ”Nyckeln”! Yesss, som jag har längtat! Fast den är ju inte inbunden på riktigt utan i kartonnage, men det är i alla fall inte i pocket. Om det måste vara inbundet-inbundet köpte jag ”I trädgårdsmästarens spår”, en odlarbibel, för att jag måste lära mig mer om trädgård i stället för att bara hopplahejsa omkring som jag gör och hoppas på det bästa.

Senast köpta pocketbok: ”Drunkna inte i dina känslor”.

Favoritgenre: Romaner, helt tveklöst. Jag är inte så intresserad av BOATS, men biografier kan jag gilla, jag har precis lånat ”Jag vill ju vara fri”, Lena Nyman-biografin, på bibblan. Jag läser en del fakta och en del psykologi också, men romanerna ligger verkligen ohotade i toppen.

Favoritbokhandel: Adlibris, om man nu räknar den som en bokhandel. Annars gillar jag Aspuddens bokhandel.

Favoritbibliotek: Lilla lokala bibblan några kilometer från mig här på landet. Så himla mysigt, och när jag var där sist fick jag nytt kort, för nu har de gemensam biblioteksservice i hela Östergötland. Proffs!

Favoritplats att läsa (i hemmet): Soffan eller sängen.

Favoritplats att läsa (utanför hemmet): I bilen (om någon annan kör förstås…), på tänkbänken, även om det var ett tag sedan jag var där.

Fem författare du alltid köper i inbundet format: Inga. Jag köper nästan bara pocket, men däremot brukar jag ibland när jag har läst något jag tycker är extra bra, köpa samma bok inbunden för att ha i hyllan och läsa om.

Bästa lässnackset: Frukost, lunch eller middag. Eller kaka. Helt enkelt det man måste äta när man blir hungrig under läsandet.

Bästa läsdrycken: Här skulle jag förstås ha svarat kaffe om det inte var just nu, eftersom det är den gudomligaste nektar på jord. Men te går också bra. Varmt ska det vara i alla fall.


Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Brasa! Annars tystnad. Jag är ingen musik- eller pratläsare, min hjärna liksom blockerar ut det ena för att koncentrera sig på det andra, så antingen hör jag ändå inte vad som spelas eller har jag ingen aning om vad jag har läst för att jag har hört musiken. På det planet har jag noll simultankapacitet.


När på dygnet läser du helst? Helt oväsentligt. Jag kan inte läsa mig till sömns dock, jag blir pigg av att läsa en bra bok och har mången gång legat och läst ut till halv fyra på morgonen.

Bästa kollektivtrafikläsningen: Tidning, får jag nog säga då. Jag åker så pass kort i stöten och byter ofta linje, så det blir för svårt att koncentrera sig på att läsa något riktigt.

Bästa bakfylleläsningen: Jag blir inte bakis, av den enkla anledningen att jag inte dricker tillräckligt för det, så där måste jag nog svara pass.