Glad första december och glad första advent! All in one! Hurra!

Jag tänkte såhär: mitt bloggande har ju definitivt gått lite på sparlåga ett tag. Det är jag den första att erkänna. Men nu tänkte jag försöka ändra på det. Så här kommer min version av en julkalender: varje dag i december ska jag lägga ut någonting. Vad det blir har jag ingen aning om. Det finns inget tema. Jag ska bara blogga varje dag, helt enkelt. Hurra!

Då sätter vi igång! Hurra!

1:a december

En kanske sista landet-uppdatering för nu: Jag har hängt upp ett nytt fågelbord i skruttiga äppelträdet. Jag tycker själv att det är väldigt sött.

fågelhus

Sedan satt jag vid köksfönstret och surade en stund för att fåglarna inte bara slängde sig på det, helt galna av lycka över fröna inuti.

Efter en stund upptäckte jag det givna skälet till ignorerandet.

fågelintresserad

Olivisen. Som faktiskt är duktigare än man tror på att låtsas vara en gren medan hon spanar intensivt. Hon har rätt färg för det, om man säger.

Den här gången gick det väl sådär med jakten. När hon tröttnat på att spana och stack iväg på andra äventyr blev det nya lilla huset jättepoppis. Jag satt som en nöjd tant och tittade länge på festligheterna där ute. Grannarna fotade sina enorma sorkhögar och lade ut på instagram. Eftersom sorkhögarna ligger i en cirkel runt sorkskrämman. Den planen gick väl också sådär.

Utöver det har dagen mest bestått av att jag har gått runt och sagt ljudligt för mig själv men GUD vad skönt alltså vilket kan förklaras av att jag har köpt mig ett par nya fula mysbrallor för att ersätta mina gröna velourisar som har hängt med sedan 2007. De nya är blå. Och av fleece. Det känns som att någon hela tiden klappar mig snällt på benen.

Jag kommer inte att ha på mig något annat någonsin mer. På benen, alltså. På överkroppen kommer jag säkert att mixa lite.