Imorgon ska våren komma tillbaka efter några ganska kyliga dagar. Igår snöade det, vi såg det genom fönstret till logen på teatern, och en av oss – hon som kommer från Norrland ursprungligen – blev först glad liksom per automatik, kolla snö! innan hon hejdade sig och sa nä förresten, jag tar tillbaka det. Och vi andra nickade bistert.

Och Mejram var på kort besök, det var så fint att se henne. Fint att höra hennes röst och skratt igen. På kvällen, liggande på ett hotellrum där jag frös litegrann pratade jag länge med Patten. Jag inser att jag kanske längtar till Stockholm mer än jag tror, jag tänker mycket på mina vänner och på mitt hem. Jag är glad att vara i huset i alla fall, i stället för lånelägenheten. Det är någonting så enkelt som att det luktar hemma. Och jag önskar mig en mer självklar tillgång till de mina, till människorna jag blir varm av. På hotellet tog jag en lång dusch för att värma mig, ändå frös jag.

Jag var så trött idag, mellan de två föreställningarna satt jag och kände tyngden i kroppen, ontet i högerdelen av ländryggen, jag fasade lite för körturen hem. Men så var det så vackert, igen, solen smög fram, plötsligt släppte tröttheten och när jag var framme i huset och sett till att katten hade det bra gick jag till min egen förvåning ut och sprang trots att jag för en gångs skull hade sagt till mig själv att det var okej att skjuta på det till imorgon, om jag verkligen kände mig trött och huttrig. Och det var så skönt. Jag sprang första kilometern på tre minuter och fyrtiosju sekunder, enligt appen jag använder. Det gick lätt idag, jag kände mig plötsligt stark. Kanske att jag äntligen har kommit över den där första tröskeln, eftersom jag både ville springa, faktiskt njöt av det under tiden och känner mig rofylld efteråt. Det är bra grejer det.

I morgon ska jag snickra en drivbänk, har jag tänkt. Det står en del gamla fönster i garaget, jag tänkte se till att de kommer till användning, snart är det ju dags att börja peta ner saker i jorden och se dem växa. Så det är planen för livet framöver. Jag ska snickra, springa och skriva. Förhoppningsvis håller alla de tre strukturerna.