Japp. Idag igen. När jag nu ändå har så god loppiskarma för tillfället tänkte jag ta tag i ett hörn av vardagsrummet som har sett ut lite som hörnet gud glömde. Nämligen det här:

före

Ja, ni ser ju. Egentligen ingen plats för något alls, ändå den platsen där allt gärna hamnar. Tanken var att det här skulle vara en skön liten slapphörna, gungstolen älskar jag och den var bland det första jag alls köpte till huset, men den sköna känslan hade väl inte riktigt infunnit sig än. Jag behövde förvaring. Så igår kollade jag upp vilka loppisar i området som har hunnit öppna för året och idag besökte jag fem stycken.

Här tänker jag nu klämma in en liten loppis-skola för den som inte har vanan inne. Det viktigaste är: ta dig tid. Gå runt och se på allt, mitt bland en väldigt massa som du inte vill ha eller behöver finns kanske precis det där som du vill ha och behöver. Kom ihåg att titta med fixögonen på. Kan en stol bli underbar med ett nytt lager färg eller fräscht tyg på sitsen, till exempel? Och det näst viktigaste är: köp bara sådant du verkligen tycker om. Spekulera inte i om något ”kan vara värt något”, utan handla med hjärtat. Om du köper något du både har användning för och tycker om så spelar det ingen roll vad det är värt i någon annans ögon, då är det nämligen värdefullt för dig. Skola över.

Efter en heldag med loppis kom jag alltså hem med bland annat de här tre:

hyllor

Det är alltså en liten teakhylla, en ännu mindre ”blomhylla” och en liten, gammal rejäl bänk. Tillsammans kostade de 170 kr. Den största hyllan var den billigaste, märkligt nog. Hur som helst. Jag skrubbade av dem ordentligt ute på förstukvisten, undrade vad stämpeln på ryggen på teakhyllan kom från och undrade vem den där Åkerlund är. Och så placerade jag in två av hyllorna i hörnet.

efter2

Blomhyllan får bo längst in, eftersom den inte har rygg och dosan till fiberkabeln sitter där på väggen, då hamnar den inte i kläm. Jag är mycket nöjd, det här var precis vad det hörnet behövde. Hyllorna svalde massor. Förresten, apropå loppis-skola: allt på den här bilden utom vedkorgen och fårskinnet är loppisfynd. Ja, klädseln på soffan är köpt ny också, men själva soffan – inte ny. Jag gillar det. Känslan av kupp.

Och på tal om kupp! På en av loppisarna hittade jag tapet. Den kostade tio kronor rullen, och den är så himla fin! Jag har ingen aning om närifrån den är, men den är nog inte jättegammal. Åttiotalet, kanske? Oavsett kommer den att passa helt klockrent i ett av rummen här i huset. Hurra för det, ett helt rum omtapetserat för femtio spänn!

tapet

Självklart hittade jag en massa annat smått och gott, men jag ska inte tynga er med det, bara avsluta med den extremt prosaiska användningen av gammbänken – nämligen som underrede till den helt fantastiska välfungerande kallmangeln jag hittade för en hundring. Det ni! Nu blir det slätlakan här i gårn!

mangel

Trist bild, ja. Men kanske egentligen det bästa jag har köpt på mycket länge.

Ja, hjälp. Nu blir det kaffe och Netflix och vila på sina lagrar.