Idag kom slutfasen av soff-fix, det vill säga sybiten. Jag åkte och köpte två meter tyg, två billiga liggunderlag, tre kuddar och ett fårskinn och åkte hem och satte igång.

2014-05-021

Jag ritade ut hörnbiten på lite tidningspapper, de två rektangulära bitarna mätte jag bara och klippte direkt. Till de tre kuddarna tog jag två bitar spilltyg jag redan hade hemma. Jag är mycket nöjd med resultatet. Olivia med.

godkänd av katt

Så fort en katt har godkänt, då är det bra. Eller som Ernst Kirschsteiger säger: ett rum med en katt behöver inte inredas, det är perfekt. (Han glömde bara säga att katten förstås diggar när man har fixat till det lite.) Det här känns förresten som en väldigt bra efter-bild, jämfört med 70-tals-furufesten det var från början.

Nu ska jag sammanfatta vad det här kalaset kostade, eftersom jag tydligen har blivit en DIY-blogg. Okidoki.

  • 2 st liggunderlag, 49 kr/styck, Jula
  • 2 m tyg, 79 kr/m, lokal tygaffär
  • 1 fårskinn, 329 kr, IKEA
  • 2 små kuddar, 7 kr/styck, IKEA
  • 1 större kudde, 29 kr, IKEA

Det här blir alltså 628 kr totalt. Hade jag hoppat över att köpa fårskinnet hade det blivit 299 kr.

Trehundra spänn för en ny, fin kökssoffa. Alltså… man kan ju inte annat än att vara jättenöjd med det.

Nu ska det förstås sägas att jag hade både lackfärg (annars kostar den 80 kr/litern på Byggmax, det gick inte ens åt en hel liter) och tyg till kuddarna hemma (stuvbitar, kanske 25-50 spänn totalt?) Men oavsett, har man inte det och slår på en hundring till blir det fortfarande en helt ny möbel för fyrahundra och några timmars arbete. Det är ju klart överkomligt.

Så… sätt igång nu alla sugna och kolla på ”bortskänkes” på Blocket. Och backa inte för fula furumöbler, de kan vara en omålad pärla.