Apropå den nymålade vitrinen och den där ickeförtjusningen jag har i lackad furu. Idag har jag tagit tag i nästa del av förlängda köket-fixet, nämligen förbereda skänken för ommålning, den ska bli ljusgrå den med. Men den behövde fixas lite med först. Det är en rätt modern skänk, skulle tippa att den är från IKEA eller Mio på åttio-nittiotalet eller något liknande. Det betyder att den i grund och botten är helt okej men behöver lite kärlek. Det största problemet (utom det faktum att den är i lackad furu) var att den hade sådana här plastskenor för lådorna att åka på:

plast ska bort

Den uppmärksamme kan nu skönja att den blurriga änden på den här plastskenan tippar misstänkt neråt. Ja. Den har gått av. Och det har flera av de här plastskenorna gjort, eller halkat ur sina små hål där de sitter intryckta. Helt enkelt, en ganska kass konstruktion, så det har jag löst idag. Innan jag tog bort dem drog jag en blyertslinje utmed överkanten på dem. Sedan var det dags för uppgraderingen.

Jag började med att åka ner till brädgården och köpa den här.

8 gånger 27

Det är en planhyvlad list som är 8×27 mm. Plastskenorna är nämligen 8 mm tjocka och 14 mm breda, så den här blir perfekt om man kapar den på längden. Lådorna har ju spår som är anpassade efter plastskenorna, så det gäller att vara smart. Givetvis hade man kunnat köpa vilken bredd som helst på planka som är 8 mm tjock och sedan sågat den i lagom storlekar, men det smidiga med den här är att den nya listen bara har sågats av mig på ena sidan – den andra, den som kommer att ligga uppåt och bära lådan, är en spikrak planhyvlad kant. Alltid bra.

itusågade

Efter att ha kapat listen i lagom längder och sågat dem i mitten på längs, var det dags att förborra två hål i varje. Det här gjorde jag för att kunna skruva hårt i dem utan att de spricker. Man kan förstås skruva i oborrat trä, men vill man vara på den säkra sidan är det smart att förborra. Här på bild ser ni två saker: min borrplanka, det vill säga brädan jag lägger under det som ska borras i och som har hängt med ett tag samt min slagborrmaskin av det tyska totalt okända märket Meisner Craft. Den har jag haft sedan jag var 21 år och den borrar fortfarande som en kung.

två hål i varje

Sedan skruvade jag alltså fast listerna i skänken, och såg till att de hamnade utmed blyertslinjerna jag dragit så att lådorna hamnade på rätt höjd. Klart!

och klart

Nästa del av projektet var att byta beslag på skänken. Jag är inte mycket för träknoppar (även om de också hade blivit bättre med färg på, förstås) så jag har köpt nya och märkligt billiga handtag på Biltema. Här får man inte ha för bråttom, eftersom jag skulle borra nya hål. Jag passade in de nya handtagen så att det gamla hålet täcktes av dem, mätte noggrant var de nya skruvarna skulle sitta och kontrollmätte mellan varje borrning.

nya beslag

Så himla bra! Och ganska stor förbättring med litet arbete, om du frågar mig. Nu är alltså skänken klar för ommålning, men det tar jag en annan dag. Just nu ser det ut så här i hallen/förlängda köket:

halva inne

Ja, jag SA ju att ni skulle få se vitrinen! Jag är väldigt nöjd med den, alltså. Och har inga svårigheter med att se hur fint det kommer att bli när skänken är i samma färg, taket ommålat och det har kommit upp en fin ljusgrå medaljongtapet på väggarna… men en sak i taget. Just nu är jag helt enkelt nöjd med det här.