Jomen hörni det här med veganmånad. Den framskrider hur fint som helst. Ett litet smakprov på sånt jag äter:

PhotoGrid_1402483806806

Detta är alltså, i tur och ordning 1) rispilaff med pumpafrö, soltorkade tomater, sockerärtor, lök, persilja, ingefära och vitlök och en dressing på olivolja, citron, agavesirap, kanel, äppelcidervinäger och sriracha 2) Ljummen sallad på färskpotatis, rödbetor, jordnötter, ruccola, persilja, solrosgroddar, vitlöksblast, med söt senapsdressing 3) Jordgubb- och rabarberkompott med chiafrön, valnötter på toppen samt 4) Strimlad zucchini med rawfärs på olika sorters fröer, paprika, tomat, vitlök, basilika och näringsjäst.

Man kunde ju tänka att det här med att vara vegan ett tag skulle kännas begränsande, men faktum är att det är tvärtom. Jag äter mycket mer varierat än vanligt och med många olika sorters smaker. Och det är så GOTT. Just nu har jag en vegansk glutenfri banankaka i ugnen, där jag har bytt ut ägget som egentligen ska vara i receptet mot chiafrön. Så det går verkligen ingen nöd på mig i matvägen. Och som vanligt när jag kör sådana här snäll-mot-kroppen-kurer undrar jag varför jag inte lever så här jämt? Tills jag kommer ihåg att jag bland annat har åkt på turné några månader det här året, och att det inte alltid är jättelätt att hitta mat som är både god och nyttig ens om man ”bara” äter blandkost ifall man inte lagar den själv.

Jaja. Hur som helst.

Tomaterna är avhärdade och antingen utplanterade på friland eller står i kruka mot solväggen. Jag har spetsat till några slanor och behandlat dem med rosenmahogny för att så småningom snickra stöd till svartvinbärsbuskarna, men inte idag, för idag regnar det så att till och med katten inte vill springa ute. Men jag har lagt en tjock skön dyna på farstubänken, så hon har legat där och lyssnat på regnet mot taket. Jag har suttit bredvid lite då och då och lyssnat jag med, och så har vi blinkat slött mot varandra i samförstånd.

Dags att återgå till boken. Kakan är strax klar, nämligen, så då blir det en skiva banankaka med kaffe och rismjölk, och att försöka få så mycket som möjligt skrivet innan imorgon när jag ska åka och hämta mamma.