Just nu håller jag på med fyra saker. Jag pluggar provfilmsscener (känns ok), skriver roman (har fastnat lite, men det kommer att lossna när provfilmen är över), letar kompletta kök som säljes på Blocket för att ersätta mammas vattenskadade (har korn på ett jättefint och billigt, håll tummarna) samt målar fönstret som ska sättas in i mitt sovrum. Det sistnämnda kräver ju ingen större tankeverksamhet, men det kräver mycket tålamod. Det är så många moment i fönstermålning, först tejpa runt alla glas och spröjsar, sedan kvistlacka, sedan grundolja, sedan måla minst tre lager. Och fönster har så många sidor så det tar tid. Det blir en del väntan.

Alltså behövde jag lite uppmuntran i form av snarr. Det funkar ju faktiskt så gott som alltid.

Eftersom jag fortfarande har veganmånad har jag gjort min egen choklad. Det var väldigt lätt och blir supergott. Hence:

Hemgjort chokladgodis

Du behöver kakaosmör, kakaopulver, honung eller agave, samt valfri smaksättning (jag använde lite vaniljextrakt.) Smält kakaosmöret, antingen i vattenbad eller i mikro (jag mikrade, och då får man köra fem sekunder i stöten och röra om så att det smälter jämnt och inte bränns vid). Rör sedan i kakaopulver, sötning och eventuell smak tills det är slätt. Klart! Mängderna är väldigt lätta, du ska ha lika mycket av det smälta smöret som av kakaopulvret, och resten får du smaka av. Jag hade en och en halv deciliter av varje, och kanske en tredjedels deciliter sötning, vilket väl motsvarar en kaka nästan 80%-ig mörk choklad. Oh la la. (Är du en sådan som gillar mjölkchoklad mer än mörk choklad går det fint att sätta till mjölkpulver, men det är inget för mig så det överlåter jag åt er att experimentera med.)

Nu är egentligen själva chokladen färdig, så vill du bara ha slät choklad så häller du upp den i formar och låter den stelna (i kylskåpet går det snabbt). Jag gjorde chokladgodis à la Reese’s cup. I så fall ta muffinsformar och häll lite choklad i varje (använd hälften eller lite mer.) Med mina mått räckte det till 8 formar. Täck en halv centimeter upp på pappersväggarna i choklad medan den är rinnande, låt sedan stelna i kylskåp. Under tiden, blanda sådant du tycker är gött. Jag valde jordnötssmör, kokosflingor och lite kokossocker (eftersom mitt jordnötssmör var osötat). Fördela göttet ovanpå den stelnade chokladen i formarna. Jag lade dessutom lite av min citron-flädermarmelad ovanpå fyra av dem. Till slut fördela resterande choklad ovanpå, du kan behöva värma den lite om den har hunnit stelna. Jag sprinklade lite salt ovanpå till sist. Ställ tillbaka formarna i kylen.

hemgjort godis2

Ät och njut när de har stelnat. En sådan här godbit blir en liten kaka på 25 gram, och den är väldigt mäktig så i alla fall jag nöjer mig med en i stöten. What’s not to like? Choklad utan knasiga ingredienser som man blir nöjd av efter lite! Löp och köp kakaosmör och testa själva!

Nu ska jag måla lite mer.