Jag har köpt ett helt kök till min mamma, för att reparera vattenskadan. Folk som renoverar säljer gärna sina något äldre, fullt funktionella och fina kök för spottstyvrar. Det här köket har kanske tio år på nacken. För mamma kommer det att kännas som ett sprillans, särskilt i kombination med nylagt golv och fräscht kakel. Jag köper stommar, luckor, diskbänk och blandare samt vitvaror (spis, kyl/frys, fläkt, diskmaskin) för 6000 spänn totalt. Det är ju klart överkomligt, och jag tackar mig själv för att jag har legat på som ett djur och ringt på annonser i några dagar. Jag har missat rätt många, om ni undrar, så jag är glad att det här blev mitt.

Med andra ord. På onsdag kväll hämtar jag och morbror ett nedmonterat kök. På torsdag förmiddag provfilmar jag. På torsdag eftermiddag åker jag till mamma och börjar riva ut hennes gamla kök. På fredag åker jag till landet och börjar baka massor, för jag ska ju stå för kakorna till Mellans 60-årskalas på lördag. Det blir citronpannacotta med jordgubbskräm, lakritsbrownies och britatårta, de två förstnämnda kirrar jag dagen innan och tårtan samma dag. På lördag kalasar jag. På söndag åker jag väl antagligen tillbaka till mamma och försöker fortsätta få fason på saker och ting. Jäkla vattenskada, i nästa vecka ska de riva ut hela badrummet så att det kan stå och torka. Det kan ta några veckor det, sedan ska jag och morbror sätta igång och kakla och fixa därinne också. Jag är den som sköter kontakten med mammas försäkringsbolag samt bostadsrättsföreningens försäkringsbolag samt med själva firman som sanerar och återställer grunden, så det är ett ringande hit och dit. Mamma själv är superdeppad över att hon inte kan bo hemma på flera veckor framöver, hon är ju trots allt snart 80 och inte riktigt sorten som gläder sig i förväg åt nytt kök och badrum, även om gudarna ska veta att det var på tiden att det blir gjort. Jag själv sänder en stilla tacksamhet ut i kosmos för att hon har sin bror och en dotter som spottar i nävarna och styr upp saker, rent konkret, annars hade det här blivit en dyr historia för henne. Visste ni att om det är längre sedan än 12 år som ytskikten renoverades i badrummet, då får man inget på hemförsäkringen? Nu vet ni det. Med andra ord – modern bör vara glad åt att hon har en fyndarglad dotter och en hantverkande bror, annars hade hon som den fattigpensionär hon är haft enorma problem nu, i stället för att ha det mer övergående problemet att hon varken gillar förändring eller att sova borta.

Hur det går med romanen? Ja, gissa?