Jag skulle vilja fråga er: är ni alls intresserade av detta med budgetrenovering, DIY och allmänt fixetrix?

Skälet till frågan är att jag från och med helgen kommer att sätta igång med renovering av mammas lägenhet, som ju har fått sig en rejäl törn av vattenskada. Det som har hänt för att vara konkret är att ett avloppsrör har spruckit på fjärde våningen i mammas hus och äckligt, äckligt bakterievatten har runnit ända ner till första våningen där mamma bor. Eftersom röret på rörs vis har gått inne i väggen har det fått rivas ut diverse ytskikt för att sanera och torka efter bakterievattnet, så nu ska allt det återställas.

Med andra ord: eftersom mammas försäkring inte bekostar renoveringen kommer jag att göra det, eftersom min mamma är en fattig pensionär. Och eftersom jag själv heller inte är någon Daddy Warbucks direkt har jag bestämt att hela renoveringen får kosta cirka 20 000. I den summan ingår nytt kök, nytt badrum och lite nya ytskikt i hall och klädkammare. Själva arbetet kommer jag att göra själv tillsammans med min klippa till morbror.

Skulle ni tycka att det var intressant att hänga med på att se om jag klarar det här på den svintajta budgeten, och hur resultatet blir? Ha en liten omröstning i kommentarsfältet, tack. För tycker alla att det är dödens tråkigt med ambitiös fattigmansrenovering så skriver jag inte om det utan återgår till ordinarie program, så att säga.

Innan jag har fått svar på den här frågan ska jag i alla fall visa en småsak som jag har gjort hittills, nämligen att jag har snickrat en ny hallmöbel till mamma. Jag hade lite spillbrädor kvar efter att jag satte panel i köket, plus lite allmänna brädrester efter diverse annat jox. Det som gick åt var i alla fall:

  • 0,6 m² panel
  • en hylla, 80×20 cm
  • 130 cm krönlist
  • en halvmeter bräda till konsolerna
  • 150 cm planhyvlad list, 12×27 mm

Det här är alltså det jag redan hade hemma, så det kostade mig ingenting. Jag började med att rita upp på fri hand hur jag ville att konsolerna skulle se ut, såga till dem och borra hål i dem (eftersom jag ville ha en klädstång under hyllan). När jag hade gjort det filade jag och sandpapprade konsolerna jämna. Sedan sågade jag till krönlisten med geringssåg, det vill säga i 45° vinkel utåt, för att ”rama in” hyllan med den. Jag spikade fast listen med tunn spik.

2014-07-08

När det var gjort sågade jag till panelen i lagom längder, det vill säga 80 cm, eftersom jag ville att möbeln ska vara lika bred som lång. Så limmade jag ihop panelen och lade ut hyllan och konsolerna ovanpå för att se var jag ville ha dem. När jag hade hittat en bra plats sågade jag till en bit av den släta listen för att sätta högst upp på möbeln mellan konsolerna och en att sätta längst ner. Så skruvade jag fast först listerna, så att panelen skulle hålla ihop, så konsolerna och sist hyllan, som skruvades fast både i konsolerna och i listen högst upp. Jag testade den gamla gardinstången med bara en befintlig knopp som jag hittade i ett förråd här för att se om allt satt rakt. Sedan var det bara att börja måla.

2014-07-081

Idag har jag gjort klart det sista, det vill säga, köpt klädkrokar och skruvat dit dem. Min vana trogen har jag handlat krokarna på Biltema, de stora kostar 20 kr styck och de mindre 12,50 kr styck (båda sorterna säljs i tvåpack). Ändknopparna till gardinstången reades ut på IKEA och kostade bara en femma för båda. Flax! (Det var nämligen de enda ändknopparna jag hittade i rätt storlek till stången…)

Så. Hallmöbel klar. Det jag betalade för var alltså krokarna och knopparna, som tillsammans gick på 160 kr. Resten var spill jag hade hemma, men materialet skulle gå på högst 200 spänn om man köpte det. Jag tycker själv att det blev en riktigt fin möbel, faktiskt. Hoppas bara att mamma också tycker det. Hon är inte så lätt att pleasa, tanten.

10518252_342200152594384_1070125328_n

Summa hittills: 160 kr. Vi får väl se om det blir det enda ni får veta om allt det här då. Kommentera, tyck och påverka!