Renovering av kök och badrum. Det är väl de två grejer som folk flest oftast fasar för att behöva göra. De är stora, dyra och innehåller många moment (läs: kräver fackfolk). Att göra det som kan göras själv är inte alltid en tröst i det läget, eftersom det krävs mer än att bara måla litegrann.

Hur som helst.

Mammas toa är riven av saneringsfirman, där inne står en byggfläkt och torkar ut vattenskadan dygnet runt. Jag tog en bild av den som jag la ut på instagram och skämtade om. Det vill säga, jag skrev Inbjudande! Ungefär som man föreställer sig toan hos Fritzl.

10467731_533354443458538_1508231458_n

Köket fick vi riva själva, det gjorde vi i fredags kväll, morbror och jag. Varsitt bräckjärn, en skruvdragare och lite handkraft så var det gjort på fyra timmar. Det som tog tid var att tömma skåpen först. Hjälp, vad mycket bös min mamma har samlat på sig! Det är nästan så att den här rensningen är mer värd än själva renoverandet. Nej, såklart inte. Men nästan. Köket hamnade i en relativt prydlig hög på gården, idag åkte det på soptippen.

Pictures5

Så vad har då hänt de här tre dagarna? Ja, dagen efter rivningen rev jag ner tre lager tapet. Den översta var strukturtapet, de två andra vanlig papperstapet. Hur jag gjorde kommer i ett helt eget inlägg när jag kommer åt min kortläsare till kameran, just nu har jag bara mobilbilder. Det tog i alla fall nästan en hel dag. Morbror lagade trasigt i väggen på andra sidan med murbruk och husfix, samt spacklade igen hål i väggar och tak. Jag slipade också av listerna och målade dem, när tapeterna var borta.

Det är kul att se, det här vilka tapeter folk har haft. Mammas översta är en typisk åttiotalstapet, under den fanns en fin sjuttiotalare, och underst en 50-60-talsversion med blå blommor. Allra underst är väggen gul.

Pictures6

Igår började vi måla väggar och tak. Jag blandade till en egen nyans färg av en hink blå reafärg som hette aqua nåt från lokala butiken på landet (64,50 kr) och en hink vit våtrum-och-kök-färg från biltema (149 kr). Det fina med det var att eftersom jag hällde ur hälften av den vita färgen för att fylla på med blått, fanns det vit färg till taket. Hett tips: använd alltid en fetare färg till kök och bad som tål att tvättas av. Det kommer du att vara glad över sedan.

Vi har kul medan vi grejar, morbror och jag. Jag sjunger med i radions hitlåtar och han visslar med i allt. Trevligt.

Idag har morbror börjat bygga ut väggen en aning, för det nya köket har andra dimensioner än det gamla och i det gamla fanns en slags liten sju centimeter djup alkov som inte funkar nu, där den är ska fyrtio centimeter på bredden byggas ihop med befintlig vägg för att de nya köksskåpen och bänkarma ska få plats. Jag har tapetserat och pysselmålat lite här och där (sånt som element och fixat till spill) så nu är all målning klar. Tapeten blev jättefin, tycker jag. Den kostar 169 kr rullen på Rusta, eftersom mamma har 2,70 högt i tak behövdes tre rullar för en vägg.

Pictures7

Japp, där står vi nu. Imorgon blir det en liten byggpaus, för morbror ska iväg på en grej med Kusin, så jag blir ensam kvar på bygget i alla fall halva dagen. Jag kommer nog att börja slipa och måla det begagnade köket inför uppsättning, och kanske städa lite. Men det är i alla fall såhär långt vi är nu.

Kampen fortsätter. Och på tal om kamp! Grattis Tyskland till VM-guld i fotboll!

De här dagarnas arbete: 720,50 kr. Totalsumma hittills: 1008,50. Med den disclaimern att spackel, murbruk och virke kommer från morbrors förråd, så det betalade jag inte för. Han hade kvar en halv burk elementfärg också, så den blev också gratis.