Den här bloggen har varit mycket under alla år som jag har haft den. Anonymblogg, melankoliblogg, fnissblogg, renoveringsblogg, matblogg, musikblogg, bokskrivarblogg… ja mycket helt enkelt. Men nu kommer en ny kategori.

Härmed blir suziluzbloggen också ett slags bröllopsblogg.

Ja, ett slags. Eftersom Fotografen och jag inte tänker oss något stort eller traditionellt bröllop kommer det ju mer att bli ungefär som vanligt, utom att jag kanske skriver lite om bröllopet och förberedelserna för det och så. Och eftersom det mesta liksom redan är ordnat, eftersom vi ska gifta oss i trädgården på landet (eller kanske i Mellans trädgårdspaviljong om det skulle regna) och redan har bokat en lokal revyskådis/sjökapten som också är borgerlig vigselförrättare (alltså den kombinationen! Det bara måste ju bli bra!) så är det egentligen inte så jättemycket kvar att fixa, utom att fråga om vi kan låna de tre grannhusens gästhus den helgen eller om vi ska börja ringa runt till vandrarhem och pensionat i närheten. Det kanske blir lite overkill att tänka sig att hinna bygga om det egna grishuset till det gästhus det är tänkt att det ska bli. Jag är visserligen alltid optimist när det gäller byggen och tänker att allt ska gå på ungefär halva tiden mot vad det faktiskt tar, men det här inser till och med jag att det nog inte hinns med. Allt annat blir inte så bökigt eftersom vi bara kommer att bli drygt 30 personer, så jag tänker mig nog att jag, Fotografen, Bästisen och kanske någon mer av mina matglada vänner ska laga maten själva. Det blir också rätt lättvindigt eftersom bröllopsplaneringen just nu ser ut så här:

  1. Förmiddag/lunch: folk kommer. Det finns lite champagne och lite plockbuffé.
  2. Klockan 13: vi gifter oss. Sen blir det kaffe och tårta.
  3. Eftermiddag: vi hittar på nåt beroende på väder. Bra väder = bada i sjön, spela krocket eller dylikt, dåligt väder = kura inne och spela plockepinn och Alfapet och Monopol och sånt. Eller bara dricka mer kaffe och ta en tårtbit till och umgås.
  4. Kväll: vi grillar och har trevligt. (obs obs note to self: skaffa myggdödarmaskin!)
  5. Natt: vi lägger oss och sover.

Allt det stora känns alltså ganska lugnt. Med andra ord. Jag koncentrerar mig på pynt.

Jag har beställt två klänningar. Ja, två. I samma modell. För jag gillar modellen jättemycket, men kan inte bestämma mig för vilken som har finast färgkombo. Den kräm/marinblå är jättevacker, men kanske lite mörk? Och den ljusblå/guldiga är ju ljuvlig, men kanske lite… flickig? Jag har helt enkelt inte kunnat komma fram till något som håller, så jag har beställt båda och så får vi se vilken som är finast live.

Pictures1

En av de här blir det alltså, om de inte visar sig vara helt förfärliga i verkligheten.

Ja. Det är sådana tankar jag går i, samtidigt som jag redigerar mitt bokmanus och bloggar jättelite.