Jag har ju ingen träningsblogg direkt. Även om jag tycker om att träna och har gjort det i olika former i stort sett hela mitt liv. Däremot läser jag faktiskt en del träningsbloggar, för att jag tycker att det är skönt att se andra människors fokus på sin träning, det blir inspirerande för mig. Just nu florerar en lista på några träningsbloggar jag följer. Jag har inte tillräckligt med material för att köra en månads träningsinlägg, men ett inlägg ska det väl räcka till! De som är överstrukna, ja… det är de jag inte har så mycket att säga om. Alltså:

En introduktion till min träningsblogg

Mitt första träningsminne

Träning när jag är 65: Jag tror att jag kommer att hålla på ungefär som jag gör nu i resten av mitt liv, så länge kroppen håller. Det jag gör just nu är springer en halvmil ett par tre gånger i veckan, samt tränar pilates/garuda. Pilatesen kan förstås bytas ut mot annan coreträning eller enkel styrketräning, men jag tycker att pilates är kul och just den här kombinationen tycker jag är toppen och dessutom hållbar (där jag tränar finns det seniorgrupper). Löpning som träningsform är kanon, tycker jag. Lätt att variera efter dagsform och lätt att få till, det kräver inget annat än bra skor och att faktiskt ta sig ut. Passar mig bra. På vinterhalvåret ersätter jag löpningen med skidor och skridskor. Utöver det här transportcyklar jag och gillar att gå promenader, även om det har blivit mindre av det på sistone. Däremot har det blivit mer gå i skogen sedan jag träffade Fotografen, vilket också är härligt.

En träningsform jag inte förstår: Den här poledancingtrenden tycker jag är riktigt, riktigt konstig. Jag är helt med på att akrobatik och styrka är fint, men varför man måste ägna sig åt det via strippestetik, det förstår jag inte. Skulle ha väldigt svårt att bortse från det själv.

Mitt stoltaste ögonblick

Favoritcitat eller motto: ”If you run, you are a runner. It doesn’t matter how fast or how far. It doesn’t matter if today is your first day or if you’ve been running for twenty years. There is no test to pass, no license to earn, no membership-card to get. You just run.”
(John Bingham)

Alltid i min träningsväska: Lås till skåpet på pilatescentret. Handduk, rena underkläder, och kräm. Både till ansiktet och kroppen. Jag är en torris.

En framtidsdröm: att bli en segare och mer uthållig löpare. Jag är egentligen urtypen för en sprinter, och det har jag alltid varit oavsett sport. Inte särskilt uthållig, men explosiv. En mer jordnära dröm är att bli helt smärtfri i kroppen, och det jobbar jag på.

Träningskläder jag minns: Haha! Jag har jobbat som aerobics/streetfunk-instruktör, och det gjorde jag i början av nittiotalet. På den tiden var det Susanne Lanefelt-mode, det vill säga, jag hade på mig cykelbyxor med ett slags stringbaddräkt ovanpå och gärna ett skärp i midjan. Samt ”american socks”! Minns ni american socksen? Det var alltså ett slags ribbade bomullssockor som var vida i skaftet så att man kunde skjuta ner dem, ungefär som en kombinerad strumpa och benvärmare i ett. Läckert!

Ett brev till min gympalärare: Hej Jane, som var gympalärare på gymnasiet. Tack för mina femmor, som jag mest fick för att du var impad över att jag simmade i klubbens elitgrupp. Du är säkert en trevlig kvinna även om jag fortfarande kan bli sur över hur taskig du var mot dem i klassen som inte var duktiga på sport. Vi gick för fan natur och de flesta var mycket bättre på matte än på handboll. Vi brukade kalla dig Jane-the-pain. Det var inte så schysst. Men du var heller inte så schysst. Hoppas du har en trevlig tid som pensionär. Vänliga hälsningar, Dilber.

Min bästa träningskompis: Här måste jag säga att jag har stor glädje av min träningsapp. Cardio trainer heter den och den loggar rundor, hastighet, tid etc för massor av olika träningsformer. Man kan ställa in den på ett träningsschema man ska följa, men jag brukar mest ha den för att faktiskt få en träningshistoria och bli påmind om att oj, nu har det gått ett par dagar, dags att köra! Plus att jag känner mig duktig när jag kan titta på en graf när jag har kommit hem och se högsta/lägsta fart, medelhastighet och vart jag har kutat.

Sommarlista: det här vill jag träna i sommar

Favoritmusik: när jag springer lyssnar jag på helt andra saker än i vanliga fall. Glad listpop och svensk hiphop, till exempel. Huvudsaken är att bpm ligger runt 175-185, där har jag mitt behagligaste springtempo.

Hälsohets: en sak som jag vänder mig kraftigt emot är att hälsa numera har blivit synonymt med smalhet. För mig är hälsa att vara frisk och stark nog att kunna och orka göra det man vill. När crossfit blev stort för ett tag sedan såg man t-shirtar med tryck där det stod ”strong is the new skinny”, till exempel, samtidigt som det inte var sant. Det var snarare ”strong-and-skinny is the new skinny”. Det retar mig att det gamla hederliga röra-på-sig-idealet från säg 60- och 70-talet knappt ens längre finns. Att vara motionär är liksom inte bra nog, man ska träna och det ska synas att man gör det. Jag märker också att inställningen till träning och motion har förändrats på fler plan. Förr var det inte så jäkla noga vad man hade på sig, till exempel, jag sprang i gamla urtvättade t-shirtar och sweatshirtbrallor. Så ser det inte ut längre. Det finns utrustning och specialkläder till allt. Och jag har själv fallit in i det där, jag älskar mina kompressionstights och funktionsmaterialtröjor, men jag inser också att det ökar avståndet mellan att vara en som tränar och en som inte gör det, det gör att det blir svårare att börja om det är synonymt med att man för första gången ska klä sig i neonfärgad lycra. Det tycker jag är riktigt synd, för glädjen och kicken i att röra på sig, den kan alla känna och den sitter inte i kläderna.

Mina löparskor: Jag har nyligen köpt ett par Asics gel flux 2 som jag är supernöjd med. Jag springer mycket på asfalt och de har bra dämpning som gör att det funkar.

Drömträning

Favoritinspiratör

Sport på tv: Vasaloppet! Och landskamper om man är på det humöret. Visserligen ser jag inte mycket på tv (Fotografen och jag har ingen utan ser bara på Netflix och SVT Play) men stora finaler kan vara kul.

Hur min träning förändrar mig: Jag blir en gladare människa som sover bättre. Jag känner mig starkare och rörligare och får mindre ont på jobbet. Och jag känner kroppen och vad den kan, vilket är bra på så många plan. Jag tycker om min kropp.

En träningsform som jag älskar

Efter träning

Ett intervallpass: När jag inte har sprungit på ett tag, som efter vintern, då brukar jag köra couch to 5 K-programmet, det är en billig betal-app. Även om jag egentligen orkar mer är det ett bra sätt att inte gå ut för hårt och att öka i lagom takt. Startpasset i programmet är 5 min gång, och sedan varvas 1 min löpning, 1,5 min gång i 20 minuter, och så varva ner med 5 min gång. Det här passet använder jag också när jag är mer tränad, men då som 1 min snabb löpning i uppförsbacke (eller så många sekunder som backen är lång), 1,5 min jogg nerför i tjugo minuter. Det är skitjobbigt och jättebra.

Saker som ger mig energi: fint väder! Så jäkla basic är jag. Skiner solen blir jag pigg på att springa, så är det bara.

träningsmagi

Sporter jag utövat: Okej. Simning, handboll, volleyboll, judo, tae kwon do, innebandy, ishockey, friidrott, ridning, squash, är de sporter jag har tränat organiserat periodvis genom livet. Kan ha glömt någon. Och så har jag ju då tränat en massa på gym och sprungit, men det är ”bara” motion, inte sport. Jag har aldrig sprungit ett tävlingslopp och tror kanske inte att jag kommer att göra det heller.

Utomlandsträning: jag packar med löparskorna.

Om tio år

Därför skriver jag

Ett mål jag missat

Länkkärlek: Den bästa träningsbloggen enligt mig är Upp och hoppa-Sofys blogg. Jag kan känna igen mig i hennes sätt att se på träningen som en del av vardagslivet, även om hon förstås är mycket mer aktiv än jag. Men jag blir alltid glad och pepp av att titta in där!