Ja, det var min översättning av 2. En ting du har kjempelyst på akkurat nå.

Jag har just kommit hem från ett slags planlöst strosande. Det började med att jag promenerade iväg för att ge blod, och på vägen tänkte jag mycket på hur fint det är i Stockholm så här års. Människor blir så glada när det är varmt och soligt, och eftersom jag själv är del av det hela blir jag också glad av att se dem. Att se allt. Caféerna utmed Tanto, på ett ställe stod en liten grupp och tränade capoeira, i båda de hammockar som har ställts ut i stället för bänkar satt det äldre damer, damer med coola frisyrer och korta shorts, den ena av dem hade sparkat av sig skorna och satt med ansiktet vänt mot solen, den andra läste en bok med benen uppdragna i skräddarställning. Ekologiska serveringar, färskpressade juicer. Skäggen är kvar. Och joggare, överallt.

Jag eftersvettades rejält när jag låg på blodbritsen. Blodvärdet från förra gången helt okej, bra bra. Och så blodet, det livsröda som efter den korta stingande smärtan tar sig fram genom den tunna slangen och ner i påsen, blodet som jag alltid har haft så mycket av, som rinner så fort och lätt. Det är fint att veta att mitt blod kommer att rinna vidare i någon annans ådror, kanske ännu snabbare och lättare, viska nya hemligheter i en ny kropp.

När jag gick därifrån var jag hungrig. Strosade upp till Mariatorget och åt en sjögräsnudelsallad med tofu och sötpotatis, massor av fräscha grönsaker, edamame, picklad rödlök, nån god dressing, en kopp grönt te till, jag försöker dra ner på kaffet. Jag lyssnade på P1 under tiden, ett gammalt avsnitt av kropp och själ som handlade om någon som inte vågade bajsa när hennes kille var hemma, och himlade med ögonen ganska många gånger under tiden.

På väg tillbaka hemåt såg jag en liten flicka, sittande med ryggen mot en stor pelare medan hennes mamma försökte få henne med sig hem. Flickan satt med knäna uppdragna och armarna om dem och hela hennes ansikte lyste av ett surt, bestämt nej och jag log, jag log brett och tänkte så där ja, lyssna på dig själv, det kommer att gå bra. Så gick jag hem, matade katten, öppnade en påse torkad mango från Paradiset till mig själv.

En sak jag väldigt gärna vill (ha) just nu.

Jag vill ha flera sommardagar som den här. Jag vill njuta av att vara tillbaka i hipsterhuvudstaden, där det finns glutenfri vegomat överallt och ekologiska matbutiker i två våningar. Jag vill tänka att människorna är vackra och ser hälsosamma och avspänt fåfänga ut. Jag vill träna pilates igen och fnissa åt fler mail från min agent med rubriken ”porvfilmning”, jag vill ”porvfilma” för många roliga uppgifter och jag vill skriva på nästa bok. Jag vill äta fler middagar än gårdagens med Bästisen och dricka mycket kaffe (eller te!) med Patten, jag vill vara så mycket jag kan med de människor jag älskar. Jag vill att Fotografen ska komma hem från sin jobbresa idag i stället för på fredag. Jag vill sjunga med till låtar på radion. Jag vill tvångsklappa min sura katt.

Just nu vill jag väldigt gärna vara hemma, helt enkelt.