Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut? Jag gifte mig, minsann. Känns som att det överskuggar de flesta andra små förstagångarna.

Genomdrev du någon stor förändring? Ja, framför allt renoveringar. På landet både renoverades vattenpumpen, byttes elen ut och installerades den efterlängtade luftvärmepumpen, och i stan har jag rivit en vägg i sovrummet och byggt nya garderober (hurra), tapetserat om och målat hela köket inklusive luckor, kaklat en arbetsbänk och bytt fläkten. Dessutom har vi köpt både ny säng och en ny soffa/matta till vardagsrummet. Och ja, visst ja, vi renoverade ju hela Fotografens gamla lägenhet inför försäljning i våras.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Ja, Adepten fick en liten son.

Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas?  Den 18:e juli, vår bröllopsdag. Extra lätt att komma ihåg eftersom jag fyller år den 16:e.

Dog någon som stod dig nära? Ja.

Vilka länder besökte du? Frankrike, Sydafrika och Norge.

Bästa köpet? Shit, här är det nog jämnt skägg mellan luftvärmepumpen och den nämnda sängen. Vi köpte en Lindenäs Lyx från Kungsängen, och den är så förfärligt skön att när vi lade oss i den första gången, så utbrast Fotografen det känns som att den kramar mig.

Gjorde någonting dig riktigt glad? Fotografen, helt enkelt. Han gör mig ofta riktigt glad.

Saknar du något under år 2015 som du vill ha år 2016? Lugn och ro. Jag har vilat alldeles för lite i år, och det ska det bli räfst och rättarting över. Jag MÅSTE lära mig när det är dags att säga nej också till roligheter.

Vad önskar du att du gjort mer?  Läst böcker, det har det blivit alldeles för lite av i år. Och sjungit! Jag skulle vilja sjunga mer.

Vad önskar du att du gjort mindre? Sjukat mig.

Favoritprogram på TV? Jessica Jones, Sherlock, långfilmer och dokumentärer.

Bästa boken du läste i år? Jag har som sagt läst lite för lite i år och det är tråkigt. Men av de böcker jag har läst minns jag nog ”De Försvunna” av Caroline Eriksson bäst. Och det har inget att göra med att hon är en vän. Det är en väldigt bra bok helt enkelt.

Största musikaliska upptäckten? Att jag faktiskt gillar svensk hiphop när jag är ute och springer. Haha. Annars är det nog Odd Nordstoga. Jag har inte lyssnat på så mycket ny musik heller i år, inser jag! Det saknar jag faktiskt.

Vad var din största framgång på jobbet 2015? Det var nog att min andra roman blev utgiven.

Största framgång på det privata planet? Att jag, på riktigt, har kärat ner mig så inibänken i världens bästa man som är lika kär i mig. Ärligt talat kändes oddsen för att det skulle ske rätt låga för några år sedan…

Största misstaget? Att jag har jobbat på för mycket utan att känna efter var på ork-barometern jag ligger egentligen.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Gladare på grund av kärlek och trygghet, ledsnare på grund av dödsfall och trötthet. Så både och.

Vad spenderade du mest pengar på? Renovering. Hela bröllopet med bröllopsresa och rubbet kostade mindre än renoveringarna.

Något du önskade dig och fick? Filmjobb.

Något du önskade dig och inte fick? Filmjobb. Och en riktig säljbomb för andraromanen.

Vad gjorde du på din födelsedag 2015? Bakade bullar och lagade mat till bröllopet.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Mindre stress och bättre hälsa.

Vad fick dig att må bra?  Att fjällvandra! Gud, vad biten jag har blivit av det. Vi har varit på två veckolånga vandringar, i Abisko och i Skäckerfjällen, och de var väldigt olika sinsemellan men underbara båda två. Det är jag jätteglad över att Fotografen älskar, för det vill jag också fortsätta med. Ofta.

Vem saknade du? Flera av mina vänner.

De bästa nya människorna du träffade? Hm. Jag vet faktiskt inte riktigt? Jo, kanske Koreografen! Henne gillar jag verkligen skarpt.

Mest stolt över? Hm. Det här kommer kanske att låta märkligt, men: jag är stolt över hur jag och Fotografen hanterar vår relation. Hur vi kommunicerar och förhåller oss till omvärlden och varandra. Jag känner mig som att jag både är och har en väldigt bra livskamrat, och det är styrkande och roligt och… ja, jag är stolt över det.

Högsta önskan just nu? Att världen ska bli en rimligare plats. Och på det mer privata planet, att jag ska få tillbaka kraft och ork och hälsa.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?  År 2016 ska jag försöka att ickeprestera så mycket jag kan. Vila och se på småfåglar med katten. Sova och älska och laga riktigt god mat åtminstone fyra dagar i veckan.

Vi får väl se hur länge jag klarar av det innan jag börjar renovera något.