Ni vet på dammsugaren. På den som är på landet är det golv och matta och då är det ju självklart vilket man ska ha. Men på den i stan: där är det borste och inte borste.

När jag var barn sa mamma att borsten var till mattan, för att riktigt ordentligt både rugga upp smuts och ”borsta” mattan slät. Jag har aldrig ifrågasatt det där, förrän nu när jag har en man som sa menneh… borsten är ju till golvet och jag insåg att det egentligen kanske är mer logiskt?

Sånt man lär sig av att vara gift?

Det intressanta är att barndomskunskapen sitter så i ryggraden att jag lite ifrågasätter hans logik och undrar om inte mamma hade rätt, ändå. Och i hemlighet planerar jag att se efter om borsten är inne eller ute på matt-symbolen på landetdammsugaren. Fast när jag är där glömmer jag det, för då dammsuger jag bara så fort jag kan för att det är tråkigt att dammsuga, och förresten dammsuger ändå Fotografen mycket oftare än jag.

Och i stan har vi köpt en robotdammsugare. Det är som att ha en butler så vi kallar honom James.