_87a7881

Det är ett platsbyggt kök från när huset byggdes. Jag har målat om det flera gånger, tapetserat en ny fondvägg så sent som förra året. Bordet och de formgjutna stolarna är Blocketfyndade (hurra!), de två vita stoppade stolarna (som räddar tapeten från ryggstödsskrap) är från Fotografens gamla lägenhet. Mattan är ett reaköp. Vi har gasspis, vilket jag gillar.

Man ser en skymt till höger, bakom dörren, av mer förvaring. Där har jag kaklat bänken, och ovanpå den står en av husets viktigaste grejer, kaffemaskinen. Vi har en Nespresso med mjölkskummare. Ja, jag återvinner kapslarna. Jag är ju miljönörd.

Den svarta rutan på dörren har jag målat dit med tavelfärg, så att vi kan skriva vad som behöver handlas eller så. Ibland skriver vi andra saker där också. Och ritar.

Om det ser ut som att det är färgskillnad på skåpen uppe och nere till vänster så beror det på att det är det. Såhär. Att köket ser ut som det gör nu beror på att vi skulle byta köksfläkten förra året. Vi tog ner den gamla tillsammans, spacklade och målade väggen bakom spisen, och Fotografen hjälpte mig att hålla upp nyfläkten medan jag markerade för att borra hål för den. Sedan gick han till jobbet. När han kom hem från jobbet satt inte bara fläkten på plats, utan jag stod också uppflugen på en pall och målade väggen runt fönstret vit, hade köpt den grå tapeten och ljusgrå lackfärg till skåpluckorna och mosaiken till bänken och utropade svettigt förlåt, jag fick feeling, om du inte gillar tapeten byter vi den! Han gillade tapeten.

Diskbänken är ganska hackig, och egentligen tänkte jag byta den, så jag målade inte underdelen, för om bänken skulle bytas tänkte jag lika gärna byta rubbet under till modern standardhöjd så att vi får in en diskmaskin. (Jag kan drömma våta drömmar om en diskmaskin, trots att Fotografen diskar i princip alltid hemma hos oss.) Men så gick tiden och annat viktigt liksom blev viktigare. Nu har det snart gått ett år så här. Man vänjer sig. Nu har vi börjat släppa idén om att bygga om här, det orkar vi inte. Vi ska måla underdelen och sätta in en bänkdiskmaskin i stället, den står redan i källaren. Men vi måste få hit en elektriker som flyttar på en fast bänkbelysning, för den sitter i vägen, så lågt är det. Modern standardhöjd känns långt borta. Bänkdiskmaskinen har stått i källaren jättelänge.

Jag trivs i det här köket.