Weehaa! Preachin’ for the choir!

Jag har ju ätit mestadels vegetariskt i ganska många år, även om jag inte har varit helvegetarian så har jag rört mig åt det hållet länge. I flera år har jag haft en veganmånad per sommar. Jag valde bort kött av det enkla skälet att jag blev sjukare av det. Efter att jag slutade äta kött har jag inte en enda gång haft händer som har skiftat mellan spända korvar och vanlig storlek…

photogrid_1396967066783

… utan jag har bara haft lite molvärk som värst. Jag sover fortfarande med handledsskydd ibland om jag har ansträngt händerna mycket, men det där inflammerade svullet, det är borta. Jag kan alltid ha på mig vigselringen vilket är trevligt, och jag slipper äta antiinflammatorisk medicin vilket min mage uppskattar.

Med andra ord – utöver att vara miljömupp och därför tycka att vegetariskt är bra, så är det för mig personligen bra för hälsan. Fotografen har varit lakto-ovo-vegetarian i 25 år, och Bästisen nästan lika länge. Jag hakade på. Det tråkiga är att min mage inte alltid har varit med på banan, även om de reumatiska besvären har lindrats har kistan klagat. Så höstas tog jag äntligen omfattande matintoleransprover, jag testades med blodprov för 200 olika matvaror. Det visade sig att jag fick en reaktion mot 42 stycken av dem, och de två som låg överst på listan med starkast reaktion var mjölkprotein och äggvita. Det var alltså inte bara laktosintolerans, som jag trodde. Jag tål inte mjölk över huvud taget. Så i höstas blev Fotografen och jag veganer. Efter det har min mage stabiliserats rejält. Med några av de resterande 40 matvaror jag är känslig mot kan jag fuska lite, om jag inte gör det för ofta. Det är de som hamnade långt ner på listan, de med lägst reaktion. Mjölk kan jag inte fuska med. Nu när jag helt har tagit bort allt som har med mjölk att göra ur min kost, blir jag jättedålig om jag får i mig det. Vi kan hoppa över historien om när jag mig själv ovetande åt en chokladboll som inte var gjord på mjölkfritt smör i oktober, men för att sammanfatta: it wasn’t pretty.

För att göra en lång historia kort är alltså all mat jag äter ”i stället för kött”. Och eftersom jag är en foodie, så innebär det att jag experimenterar jättemycket och läser många både svenska och utländska veganbloggar för att få till god mat med mycket umami. Och om jag ska vara krass: det är inte svårt eller tråkigt att vara vegan om man lagar sin egen mat. Det är mest svårt när man ska äta ute om man lämnar storstäderna. Vi äter väldigt gott och varierat, och jag saknar ingenting. Så vad äter vi? Tre exempel:

20170112_172250

Middag med impfaktor: Jättegoda ”friterade-fast-ugnsbakta-blomkålsvingar” från Yup, it’s vegan. Vi åt dem ihop med en risnudelsallad med solrosgroddar, riven morot, edamame och rödkålsstrimlor i en jordnöts-lime-dressing.

20170123_194333

Enkel vardagsmiddag: Ekko gourmets jordnötsbiffar, blomkålsmos, rårörda lingon, stekt lök, rostade sesamfrön och kikärtsmajonnäs. Liten sallad vid sidan om med avokado och rädisor.

20170128_194452

Allmänt jättegod middag: Black pepper tofu på recept från den här boken, som jag verkligen rekommenderar varmt. Både rätten och själva boken i sig. Den är kanonbra.