På förekommen anledning (i helgen ska vi till Harsa och åka skidor):

fischer-rc-classic-my-style-dam

Det här är en Fischer RC Classic My Style-pjäxa. Att det här räknas som ”en ganska bra sko” och inte ”en sketabra sko” handlar om att det är en pjäxa för motionsåkare som kanske får för sig att tävla lite, i motsats till en tävlingspjäxa. Men det betyder också att det är en sketabra pjäxa för mig, jag tävlar ju som bekant bara med mitt eget balanssinne i nerförsbackarna. Det allra bästa med den här pjäxan är att den är ordentligt fodrad, så en fryspinne som jag håller sig mjuk och varm om fötterna. Det är jätteskönt. Förra året fick jag utöver isfötter också blåtå på ena foten, och det var slutet för mina gamla pjäxor. Alltså investering i dessa i år. De är jättesköna, jag fick inte minsta antydan till skoskav den hittills enda gången det fanns snö nog att åka i Stockholmsområdet i år.

Jag har också köpt en sketabra sko, som jag ska prova för första gången nu i Harsa:

5044184-bk064

Det här är en turpjäxa, Alpina Alaska BC. Det är en riktig värstingsko i sammanhanget, men till för lite annat än motionsåkning. Det är en pjäxa för fjällturer på breda turskidor med stålkant. Man kan ha den som långfärdsskridskopjäxa också, men jag har faktiskt en tredje pjäxa till det… en Lundhagspjäxa, för att vara precis. Den är inte lika skön (stenhård i hälen) men den är strålande stabil att skrinna med. Men det var en digression. Egentligen ska jag följa med Fotografen på fjälltur till påsk, vintertälta och hela rubbåstubbet, men frågan är om det kommer att vara möjligt med tanke på utbrändhet etcetera. Vi får se. Jag har inte uteslutit det helt än, men den turen hänger ju av naturliga skäl lite löst. Hur som helst har jag i alla fall sketabra skor, när det nu än blir av.