Coreträning. Stabilitet. Ja, så tråkig tänker jag vara, för det är helt essentiellt.

Nu är jag ju visserligen rätt försvagad i största allmänhet och har mest legat i sängen senaste månaden (en-och-en-halv-månad om man ska vara precis) och det första jag tappar, det är stabiliteten i kroppen. Allt annat är lättare att behålla. Kondis och muskelstyrka får jag oftast tillbaka snabbare när jag väl börjar träna igen efter uppehåll av ymse slag, för både vad det gäller kondis och styrka har jag 1) bättre förutsättningar och 2) redan varit extremt mycket mer tränad på, så kroppen minns och hittar tillbaka.

Men corestabiliteten. Jaa. Jag är vinglig. Har alltid varit överrörlig, jag är sorten som första gången jag gick på yoga satte hela handflatorna i golvet med raka ben och tänkte nu då? Stretching har inte alltid varit av godo för mig, för jag har ibland inte lyckats sträcka ut muskeln på ett bra sätt utan mer förlängt redan långa muskelfästen och i och med det blivit än vingligare. Och då gör kroppen ont. Det blir lätt inflammationer i slemsäckar och annat skit.

Alltså, när jag blir något starkare igen så ser min träningsplan ut som följer: Sjukgymnastik varje dag. Stabilitetsträning, antagligen pilates, ett litet kort pass två dagar i veckan. Promenader. Upprepa tills tanken på större belastning inte får mig att vilja gråta, då ska jag börja springa igen och öka på pilates/funktionella träningsbiten.

Målbild: efter 5 km vardagslöpning 2015. Det är inte min bästa form eller så, men en rimlig målbild att komma tillbaka till inom en rimlig tid. Då kände jag mig stark och det var kul att jogga. När jag var klar och hemma kände jag mig lugn och varm och genomluftad. Den känslan vill jag ha tillbaka.

20150510_133107

Gratis internetpilatestips: 7-dagars-10-minutersklasser.