Annannan. Jag började svara på din kommentar i inlägget nedan, och insåg att jag lika bra kunde skriva ett nytt inlägg, för det här behöver en del ord.

Du undrar om jag klarar av att leva livet lika intensivt och medvetet när jag har fullt upp av jobb. Och svaret på det är nej. Det gör jag inte. Därför ser jag till att inte jobba på samma sätt som jag gjorde förr, att inte ha fullt upp särskilt ofta utan försöka sprida det. Det låter kanske som ett simpelt svar, men det är det inte, det här kanske kommer att bli ett av de mest personliga inlägg jag skrivit, bara på ett annat sätt än i vanliga fall.

Jag har, så ung jag är, varit på väg att ta slut helt. Det var så illa att jag fick mängder av rent fysiska symptom. Jag kunde inte filtrera ljud från varann, så jag var tvungen att alltid gå med hörlurar ute på stan för att inte få hjärtklappning av överstimulansen. Jag kunde inte åka buss eftersom jag fick ångest och andnöd av ptschh-ljudet när dörrarna öppnades och stängdes. Jag kunde inte resa mig från sittande utan att hålla mig fast i något, eftersom jag hade fått en bestående yrsel som gjorde att jag inte riktigt klarade av att hitta, eller hålla, balansen. Jag hade näsblod nästan varje morgon och en hjärtfrekvens högt över det normala. Jag gick först ner kraftigt i vikt och drog sedan på mig vatten så att kroppen svullnade och värkte. När jag till slut kom till en läkare skrev han ut cortison mot inflammationen i kroppen, skälet till att jag ens gått dit var den dubbelsidiga bihåleinflammationen som bara var en minimal del av det dåliga skick min kropp var i. Jag hade jobbat helt hysteriskt mycket alldeles för länge och han ville sjukskriva mig minst tre veckor så att jag skulle få vila och hämta mig. Och det enda jag svarade på det var det går inte. Jag jobbar trippelt och har premiär om tre dagar. Så i stället åt jag cortison för att bli av med tecknen på att jag höll på att gå sönder, att jag inte orkade.

Jag hade antagligen spruckit helt och blivit långtidssjukskriven så småningom ifall jag inte hade gått i terapi. Min terapeut röt i åt mig på skarpen. Suziluz, du har ett ansvar mot dig själv. Du är inte så stark som du tror, tvärtom, du är högsensibel. Fortsätter du så här kommer du att gå sönder och inte kunna läka. Vad är det du försöker uppnå genom att bränna ljuset i bägge ändar? Och jag kunde inte svara på det. Jag visste inte varför jag levde så. Och när jag rotade lite i det blev det väldigt obehagligt, tankarna på att jag kanske inte var någon om jag inte hela tiden gjorde mig oumbärlig på så många ställen som möjligt. För det var det jag ville vara, oumbärlig, outbytbar, nödvändig och

älskad

och faktum var att jag hela tiden brottades med känslan av brist på existensberättigande. Det är klart att det var en flykt, i grunden. En flykt från allt annat svårt, bakgrunden och framtiden, till en plats där det var lätt att veta vad man skulle göra för att göra och vara ”rätt”. Jag behövde fylla en brist på värde, men jag letade på helt fel ställe. Jag vet inte varför jag trodde att jobbet skulle servera mig det existensberättigandet jag sökte. Jobbet gör ingen älskad eller tillhörig. Det är ju bara ett jobb, det är människor som älskar och tillhör varann, det är i sig själv och sina relationer man hittar hem, hittar livet. Att sitta där, knappa 27 år gammal och helt utmattad och inte veta vad livet bestod av mer än jobb, var man kunde hitta kärlek och tillhörighet, det var skrämmande och avslöjande. Att inse att det jag lagt så mycket tid och kraft på faktiskt inte fungerade. Att det var dags att tänka om. Att det var dags att skaffa sig långsamma vardagsrutiner, dra ner kraftigt på tempot, möta världen och mig själv i den, bli… vuxen. Och då menar jag det i ordets mest ärliga bemärkelse. Att bli min egen. Vuxen på det sättet att leta efter svaren inåt, i stället för utåt. Jag satte upp en mening på kylskåpet som jag fick syn på varje gång jag skulle äta, som jag läste flera gånger om dagen under den perioden. För en människa som uppriktigt söker inåt, blir varje yttre bekräftelse ett misslyckande. Och efter ett tag förstod jag den och började hålla med.

Det här jobbet har tagit några år och kostat på. Jag har lagt om hela mitt liv. Sorterat ut pyntet. Valt och valt bort. Jag har dragit ner på sånt jag trodde var nödvändigt förr, för att kunna klara mig på mindre pengar och därmed mindre jobb. Prioriterat om kraftigt. Det har blivit viktigt att vara närvarande här, nu, att hinna skratta och möta vänner, hinna lära känna och hinna älska, hinna gå på djupet, hinna… se. Hinna tänka och våga känna, hinna uppleva och värdera, våga vara motsträvig och säga nej, lita på att livet tar hand om mig om jag tar hand om livet. Jag påstår inte att det är lätt på något vis och jag känner mig ofta orolig för hur saker ska gå. Men jag mår så mycket, mycket bättre numera, inte bara fysiskt. Jag är med i mitt eget liv och jag har ju tid att välja. Jag bestämmer själv vad som är viktigt och inte.

Och framför allt. Jag får så otroligt mycket mer än jag någonsin trodde var möjligt. Jag känner mig priviligierad. Jag har ett rikt liv. Och jag hinner läsa Rilke.