En liten påminnelse bara: om det är alla hjärtans dag, verkligen alla hjärtans dag, då betyder det att det gäller mitt hjärta också, och ditt, och alla de andra som också vaknar ensamma denna februarimorgon, som vet att det inte kommer några små kärleksbudskap under dagen och som heller inte kommer att känna att den här dagen skiljer sig nämnvärt från igår eller antagligen i morgon. Det gäller oss också, och våra hjärtan med sina hemligheter och små värkar och skrattande bult.

Så här: jag ska komma ihåg idag att jag får vara med, att mitt hjärta får vara med. Det finns det som rör vid mitt hjärta också, och idag ska jag tänka på det, känna darret i fibrerna som betyder längtan, och tänka att kärleken är en filurig typ som sätter sådana tydliga spår. I mitt hjärta finns det fingeravtryck av någon vars händer jag ännu inte känner.

Alla hjärtans dag, mitt kära hjärta, mitt hjärtas dag. Mitt hjärta. Öppna dig sesam, ska jag viska på bussen när vi åker över Västerbron.