Ja, det har varit tyst här. Jag har fyllt år och haft massor av gäster och fått fina presenter och grävt ner en sorkskrämma och ätit goda saker och druckit vin och sånt. Och jag har för första gången bakat en av Linda Lomelinos tårtor, hennes chokladpavlova. Jäddrar vad god den var! Men jag måste erkänna att jag inte följde receptet helt. I stället för att pynta med chokladkrisp och nötter pyntade jag med jordgubbar. (Och var dessutom väldigt nöjd med det, för den fruktiga brytningen behövdes i den intensiva sötman. Förlåt, LL.)

Jag har varit på lite loppisar också. Det hör sommaren till att åka runt och stanna till där någon har hängt upp en handskriven skylt och konstatera att det ibland är väldigt hoppfulla priser satta på gammalt bös och ibland ännu hoppfullare priser på sånt som visserligen är fint, men som man inte är beredd att tömma plånboken för.

Min favorit är att köpa sådant jag faktiskt behöver, men billigt och lite unikare. I år har jag köpt 6 dessertskedar, två träslevar, en underbar gammal tårtspade, en barometer (ja, behöver och behöver, men den är vacker), en tesil för kanna, en sil i mellanstorlek (för att passera eller sikta saker), en handvisp, en glaskupa till lampan i vardagsrummet, två lampskärmsstommar i olika storlekar… och två tavlor för femton kronor styck. Jag har nämligen ett par fina kort med svenska fiskar på det ena och fjärilar på det andra som jag har tänkt rama in, och tyckte att de här ramarna kunde bli fina med lite fix.

loppistavlor

Jag tänkte ta isär tavlan för att måla om ramen, och det var då jag fick den trevliga överraskningen. För bakom de här lite småtrista landskapen (som enligt text längst ner i bild följde med som bilaga i Femina, vet ej när) så dök det plötsligt upp något helt annat.

överraskning!

Två otroligt fina sagomotiv. Jag har ingen aning om vem B-LE som har signerat är, googling ledde ingenstans, så hen är väl ingen känd konstnär, men det spelar ingen som helst roll. Jag blev supercharmad av de här fina Bauer-inspirerade motiven. Är det någon som vet var man kan ta reda på vem det är som har målat? Finns det ett register över signaturer?

Både fiskar och fjärilar får vänta på andra ramar. Jag klippte till enkla passepartouter av vanligt skrivpapper och satte in de här tavlorna i sina ramar igen efter att ha piffat upp dem. Och nu hänger de i mitt sovrum.

sagotavlor

I det förra inlägget jag skrev, det jag raderade, lade jag dessutom med en bild på en vacker insekt, men jag minns inte varför eller vad jag skrev om den. Så i stället för att krysta fram ett skäl att lägga upp insektsbilden just nu, ska jag på begäran visa er den färdiginstallerade kaminen och vitkalkade murstocken. (Recept kommer på mail, Fransyskan H!) Jag är väldigt, väldigt nöjd. Voilà!

IMG_20130720_133844

Om ni undrar varför detta långa kaminrör i stället för en mer modest variant är det så enkelt att skorstenskanalen helt enkelt slutar där uppe, så det var enda sättet att sluta till den. Vilket på sätt och vis gjorde det enklare, eftersom det bara var att borra/slå loss lappningen över det gamla rökhålet och mura in stosen där. Hurra!